Mulakan perjalanan anda dengan.....

Mulakan perjalanan anda dengan.....

Saturday 13 June 2015

FOTO TEKNOLOGI DAN INOVASI DALAM BIDANG PERUBATAN

FOTO TEKNOLOGI DAN INOVASI



"kanta sentuh smart" pengukur gula dalam darah

                                   
           


Teknologi ini menggunakan sepasang contact lens yang mengandungi alat pengesan dan cip untuk mengawal tekanan gula dalam darah melalui air mata yang membuatkan mata terhidrasi. Contact lens ini dibekalkan dengan cip kecil tanpa wayar dan pengukur glukos yang diletakkan diantara dua lapisan contact len.  Prototaip ini digunakan untuk mengukur tahap glukosa dalam dua bacaan dan sebaik sahaja terdapat penurunan atau peningkatan tahap gula darah, pengguna yang akan dapat mengesanya dengan mudah. Untuk memberitahu pengguna lampu LED boleh dipasang ke dalam kanta dan cahaya tertentu akan menunjukkan satu amaran tertentu terhadap penurunan atau peningkatan kadar gula dalam darah.



otak mengawal tangan palsu

                                                     
     

Tangan palsu ini membolehkan pengguna mengawal setiap gerakan menggunakan otak kerana ianya mempunyai satu sistem yang mengawal tangan palsu melalui sistem neuromuskular elektrod. Ia merupakan satu teknologi dam inovasi yang tercanggih kerana ianya memerlukan kombinasi yang sehala antara badan dan mesin. Pengguna dapat merasakan bahawa mereka menggunakan tangan yang normal dan berasa selesa walaupun telah menggunakanya hampir seharian. 


Melalui kajian yang dijalankan oleh Dr. Max Ortiz Catalan dan associate professor Rickard Branemark di Chalmers University of Technology in Gothenburg, Sweden mengenai bagaimana untuk meningkatkan penggunaan tangan palsu, teknologi dan inovasi ini dapat memberikan keselesaan kepada pengguna tanpa merasa sakit dan tidak memerlukan soket untuk pengubahsuaian.



Electronic skin – Health monitoring skin patch 

                              




Melalui kajian teknologi dan inovasi satu teknologi telah dibangunkan iaitu peranti pemantauan kesihatan sensor yang boleh pakai dipanggil Kulit elektronik dan boleh memantau serta merawat gangguan otot pada penghidap Parkinson atau epilepsi. peranti pemantauan kesihatan kelihatan seperti pembalut kecil pelekat yang mempunyai nano litar tertanam di atasnya.

pembalut pelekat kecil ini boleh dipakai pada pergelangan tangan, kerana ia sentiasa memantau aktiviti fisiologi selama seminggu dan kemudian ubat yang tertanam dalam antara muka silika secara automatik akan melepaskan resapan yang didorong oleh molekul ubat melalui kulit. Sensor silikon nanomemebrane mengesan perubahan rintangan elektrik untuk menunjukkan gegaran yang cepat atau masalah tertentu dengan pesakit memakainya.


 sensor magnetik

                                                     



Sensor kecil ini hanya 2 mikrometer tebal dan berat 3 gram per meter persegi boleh dimanipulasikan dalam apa-apa bentuk tanpa kehilangan fungsi. 

Sensor magnet memjalankan fungsi-fungsi penting seperti navigasi, kawalan tanpa sentuh dan pengesanan jarak. Fungsi-fungsi ini dapat dilaksanakan dalam aplikasi seperti robotik, teknologi boleh pakai dan pemantauan kesihatan. Pembangunan sensor magnet akan menambah dimensi lain kepada sensor yang telah sedia ada seperti sensor suhu atau giroskop. Ini akan membantu dalam membuat perkembangan baru dalam teknologi boleh pakai dan robotik.

penyelidik dari Leibniz Institute for Solid State and Materials Research in Dresden, Germany bersama-sama dengan TU Chemnitz dengan kerjasama penyelidik di Universiti Tokyo dan Osaka University di Jepun telah membangunkan sensor luaran yang membawa magnetoception kepada manusia dan meningkatkan tahap kesihatan penguna.


pemeriksaan tekanan darah tanpa wayar

                                                           


Pemeriksaan tekanan darah menjadi lebih mudah dengan menggunakan peralatan ini kerana ianya mesra pengguna dan mudah di bawa ke mana sahaja. Bacaan tekanan darah (systolic dan diastolik), dan kadar denyutan nadi dapat diketahui dan disimpan untuk tujuan rujukan sewaktu berjumpa dengan pakar kesihatan. Dengan menggunakan teknologi motion-sensor, para pengguna masih lagi boleh mendapatkan bacaan tekanan darah mereka dengan tepat walaupun mereka sedang melakukan aktiviti. Ia juga merupakan peralatan yang dapat disambung kepada telepon pintar anda dan menyimpan semua rekod kesihatan di dalam aplikasi “iHealth MyVitals”.


pemeriksaan oksigen tanpa wayar

                                               



Pulse Oximeter Wireless adalah cara yang baik dan boleh dipercayai untuk melihat-semak ketepuan oksigen darah anda (SpO2) dan kadar denyutan sama ada anda sedang mendaki ketinggian tinggi atau latihan untuk maraton. Mengesan dan melihat bacaan tahap oksigen darah anda serta-merta pada paparan peranti LCD dan melalui aplikasi iHealth MyVitals dari telefon pintar anda.
oximeter nadi adalah  dikhaskan untuk kegunaan atlet atau sesiapa sahaja yang ingin mendapatkan pemahaman yang lebih besar bagaimana tubuh mereka bekerja dan rekreasi


Pemeriksaan glukos tanpa wayar

                                          



Meter inovatif menghubungkan telefon pintar atau tablet anda dengan menggunakan teknologi Bluetooth dan secara automatik merekodkan semua bacaan glukosa anda dalam buku log aplikasi, dan seterusnyamenghapuskan keperluan untuk rekod manual. Ia juga menjejaki tarikh kuantiti dan tamat jalur ujian anda dengan imbasan mudah kod QR pada botol tersebut.
Meter yang anggun dan mudah alih, yang menjadikan ia mudah untuk digunakan. Dapatkan bacaan anda dalam masa lima saat dan periksa pada meter itu sendiri atau pada peranti mudah alih anda.
Dengan meterai FDA kelulusan dan mematuhi CE berada di Eropah, anda cTracking dan menguruskan bacaan glukosa anda adalah mudah dengan aplikasi iHealth Smart-Gluco. Dengan paip mudah pada apl, anda boleh merakam makanan pra / pos dan ubat-ubatan, jika anda telah berpuasa dan mana-mana dos insulin. yang merasa yakin bahawa anda mendapat keputusan glukosa paling tepat.
 iHealth app Gluco-Smart secara automatik menyimpan sejarah data anda dan memberikan anda pilihan untuk berkongsi maklumat anda dengan doktor atau penjaga anda. Peranti ini juga boleh bekerja dengan peranti Apple.


CPR (Cardiopulmonari Resusitasi) Pad

                                                             


Model CPR yang membantu peranti yang menangani masalah umum dengan membantu pengguna apabila melakukan tekanan dada. Pad CPR akan membantu dengan mencari di mana untuk meletakkan tangan di dada, masa bila untuk tekan, dan akan mengukur dan memberi maklum balas kepada tekanan mampatan yang betul digunakan.


Kinsa Smart pengukur suhu
                                                          


Aplikasi terbaru iaitu termometer iPhone yang boleh membantu memberitahu ibu bapa yang bimbang jika suhu anak mereka terlalu tinggi, dan membimbing mereka melalui senarai gejala. Teknologi ini menggunakan termometer yang palam ke dalam bicu telefon untuk membaca suhu. Ia kemudian memaparkan suhu pada skrin, bersama carta gejala yang mungkin bagi pengguna untuk tujuan mendiagnosis.


PillCam kolon
                                                                                     


PillCam KOLON adalah alat yang  menawarkan visualisasi langsung mukosa usus keseluruhan, menyediakan alternatif yang selamat dan tepat iaitu pelengkap kepada kolonoskopi untuk pesakit yang enggan menjalani peperiksaan kolon invasif atau yang berisiko tinggi mendapat komplikasi daripada peperiksaan kolon akibat komplikasi potensi pendarahan, kebimbangan ubat pelali, atau faktor-faktor risiko yang lain.
Ia juga adalah satu prosedur yang mudah tidak memerlukan ubat pelali atau  pengawasan doktor yang lama. Selepas pengambilan kapsul , kapsul sebagai kamera wayarles bergerak secara semula jadi melalui saluran pencernaan.
PillCam KOLON boleh digunakan untuk:
• Diagnosis pada pesakit yang menunjukkan gejala-gejala seperti cirit-birit, sembelit, sakit perut, atau pendarahan
• Saringan kanser kolorektal peringkat awal dan polip dengan pandangan penuh dan lengkap kolon
• Memantau keadaan yang sudah ada, seperti penyakit keradangan usus (IBD) atau sindrom usus (IBS), dengan risiko yang minimum dan invasiveness













No comments:

Post a Comment